Onko identiteettisi ja tavoitteidesi välillä ristiriita?

Identiteettisi ja tavoitteidesi välinen ristiriita voi olla yksi syy siihen, että sinun on vaikea saavuttaa pysyviä elämäntapamuutoksia. Jos sinulla on ylipainoisen ihmisen identiteetti ”olen aina ollut ylipainoinen”, on se ristiriidassa tavoitteeseesi kuuluvan identiteetin ”olen normaalipainoinen” kanssa.

Sinun on elämäntapamuutosta aloittaessasi ymmärrettävä tämä ja aloitettava samalla identiteetin muutos ylipainoisesta normaalipainoiseksi. Uusien syömis- ja liikuntatapojen noudattaminen vahvistaa uutta identiteettiäsi ja auttaa ylläpitämään uusia rutiineja.

Uusi identtiteettisi tulee olemaan ”olen normaalipainoinen ja liikunnallinen ihminen”.

Sinun on muututtava identiteetiltäsi pystyäksesi pääsemään ja pysymään koko loppuelämäsi uudessa elämäntavassa. Hetkessä se ei tietenkään onnistu, mutta ensimmäinen askel on jo otettu, jos ymmärrät identiteetin muuttamisen tärkeyden. Muussa tapauksessa tulet melko varmasti palaamaan jossakin vaiheessa takaisin vanhoihin tapoihisi, koska identiteettisi* ja minäkuvasi* niin edellyttää.

Identiteettiä muutetaan ensin tiedostamalla, mikä on ristiriidassa tavoitteemme kanssa ja sen jälkeen toistamalla uudelleen ja uudelleen uuteen identiteettiin kuuluvia tapoja, kunnes huomaamme, että koemme itsemme eri tavalla kuin aikaisemmin.

Miten poistat identiteettisi ja tavoitteidesi välisen ristiriidan?

Tämä vaatii

  1. HALUA muuttua ja USKOA siihen, että pystyt muuttumaan.
  2. PÄÄTÖSTÄ muuttua. Pelkkä tieto muutoksen tarpeellisuudesta lisää tuskaa, mutta edellä mainituilla askelilla saat tilanteen omaan hallintaasi – HALUA, USKO, PÄÄTÄ.
  3. Ymmärrystä siitä, että kyse on loppuelämän tavoitteesta ei mistään kuurista. ”Milloin tämä loppuu” on selvä signaali siitä, ettet ole täysin oivaltanut, mistä on kyse eikä identiteettisi ole alkanut muuttua ”normaalipainoisen” identiteetiksi. Tavoitteesi on ehkä liian tiukka, syöt liian vähän, kiellät itseltäsi asioita kun pitäisi keskittyä uusien ravintotottumusten kehittämiseen ja parantamiseen. Saatat odottaa tiettyjä tuloksia liian nopeasti, vaikka mielesi ja kehosi ei ole siihen valmis.

Identiteetin muuttaminen tarkoittaa myös sitä, että sinun on tultava joksikin:

  • olen normaalipainoinen
  • olen urheilullinen
  • olen …
  • olen …

Onko sinusta muutosmatkallasi tulossa sellainen ihminen, joka haluat olla? Tiedätkö, minkälainen ihminen haluat olla? Visioi itsesi sellaisena kuin olet, kun muutos on tapahtunut.
Minäkuvasi* ja identiteettisi* eivät ole kiveen kirjoitettuja, vaan voit muuttaa niitä. Voit valita, minkälainen ihminen haluat olla ja pystyt vahvistamaan valintaasi päivittäisillä rutiineilla.

Onko sinulla liikkujan identeetti?

Elämäntapamuutokseen sisältyy tärkeänä osana liikunnan lisääminen. Ihminenhän on luotu liikkumaan jaloillaan, heiluttelemaan käsiään, jalkojaan, lantiotaan, kumartumaan. Ihmistä ei ole luotu istumaan paikallaan pitkiä aikoja.

Mutta liikkumisen/liikunnan aloittamista voi jarruttaa identiteettisi huonosta liikkujasta: ”en voi sietää kävelyä”, ”liikunta on minulle kauhistus”, ”kuntosalille?-ei ikinä”, ”olen mielelläni sohvaperuna”.

Identiteetin muuttaminen liikkujaksi vaatii

  1. HALUA muuttua liikkujaksi ja
  2. USKOA siihen, että pystyt.
  3. PÄÄTÖSTÄ muuttua. Pelkkä tieto muutoksen tarpeellisuudesta lisää tuskaa, mutta edellä mainituilla askelilla saat tilanteen omaan hallintaasi.

Tunnista nykyinen identiteettisi, ala liikkua askel kerrallaan, lihas kerrallaan. Arkiliikunnasta on hyvä aloittaa: kävele portaat, kävele kauppaan, tee reippaasti kotitöitä, siivoa. Ja lopulta lähde vaikka kuinka lyhyelle kävelylenkille – mieluiten ilman kuulokkeita, jotta kuulet luonnon ja ympäristön äänet.
Liikkuminen lisääntyy ja samalla identiteettisi muuttuu liikuntaa tukevaksi.

Esimerkkejä identiteetistä elämäntapamuutoksen ulkopuolelta.

Selkeyttääkseni vielä, mistä on kysymys, otan muutaman esimerkin omista identiteettiini kuuluvista osasista, joita olen pyrkinyt muuttamaan. Muutoshalun syynä on se, että nämä tavallaan vähäpätöiset identiteetin osaset rajoittavat kuitenkin jollakin tavalla elämääni ja tavoitteideni saavuttamista.

Vanha identiteettini

  1. olen huono keskittymään
  2. olen huono muistamaan nimiä
  3. olen introvertti (luulin olevani)

Uusi identiteettini

  1. pystyn hyvin keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ja pääsen helposti flow-tilaan
  2. muistan hyvin nimet, numerot ja sovitut asiat, koska osaan painaa ne mieleeni
  3. olen sosiaalinen ja viihdyn ihmisten parissa, vaikka välillä kaipaan omaa rauhaa

Uutta identiteettiäni vahvistavat uudet tavat:

  1. teen vain yhtä asiaa kerrallaan esimerkiksi 45 minuutin ajan, jolloin suljen puhelimen, musiikin, välilehdet ja ryhdyn työhön
  2. painan nimet ja numerot heti mieleeni ja muistan ne
  3. nautin ihmisten tapaamisesta ja kohtelen jokaista heistä tärkeimpänä ihmisenä maailmassa, mitä he omassa elämässään ovatkin.
Talouteen liittyvä identiteetti

Myös talouteen liittyviä muutoksia tehdessäsi on huomioitava, minkälainen identiteettisi on suhteessa rahaan. Oletko esimerkiksi kuluttaja – kaikki raha mikä tulee myös menee. Ennen kuin pystyt saavuttamaan taloudellisen tasapainon, on tämän identiteetin muuttamiseksi tehtävä töitä, harjoiteltava rahan kanssa toimimista ja mietittävä omia kulutustottumuksia.

Niin kauan kuin sinulla on kuluttajan identiteetti, ei raha tule pysymään sinulla. Ajattelen jopa omalta kohdaltani, että ennen nykyisen rahaan liittyvän identiteetin tiedostamista ja muuttamispyrkimyksiä on turha aktiivisesti pyrkiä lisäämään tuloja, koska kaikki menee sen sileän tien.

Identiteetti tekosyynä välttää muutosta

Väärin muodostuneilla identiteetin osilla voimme myös puolustella tekemättä jättämistä. ”En mä kun mä olen tällainen epäsosiaalinen introvertti”=introvertin identiteetti, ”En mä onnistu, kun olen tunnesyöjä”=selittelijän identiteetti, ”En onnistu, kun en ole aikaisemminkaan onnistunut”=epäonnistujan identiteetti.

Siksi aina kun lähdemme tekemään muutoksia ja kehittämään uusia rutiineja, on tutkittava ja tiedostettava, mitä identiteettimme ilmaisee asiasta – onko se ristiriidassa tavoitteemme kanssa. Jos näin on, tulemme melko varmasti palaamaan vanhoihin tapoihin, ellemme ymmärrä identiteetin muuttamisen tärkeyttä.

Koko elämämme muodostuu rutiineista

Koko elämähän muodostuu erilaisista rutiineista lähes 100 %:sti. Jos emme itse ohjaa itseämme noudattamaan jotakin tapaa tai muuttamaan sitä, aivot kyllä ratkaisevat automaattisesti rutiinien tarpeemme. Aivot nimittäin pyrkivät säästämään energiaa muihin tehtäviin ja rutiinit – usein aika huonotkin sellaiset – muodostuvat itsestään ja tulevat automaattisiksi, eikä ajatusenergiaa enää tarvitse käyttää joka hetki miettimään, mitä nyt tekisi. Ja samalla muuttuu identiteettimme itsestään vastaamaan näitä usein huonojakin tapoja ja rutiineja.

Joustava identiteetti

Anna identiteettisi olla kuitenkin joustava. Älä anna minkään identiteettisi osan kasvaa niin vahvaksi, että et pysty näkemään mitään muuta tapaa elää, olla, toimia, suunnitella ja ajatella. Kasvata identiteettiäsi joustavaksi, äläkä anna yhden uskomuksen määrittää sitä liian voimakkaasti.
Muuta kuitenkin identiteettiäsi siten, ettei se ole ristiriidassa tavoitteidesi ja rutiiniesi kanssa.

Identtiteettikriisi on usein seurausta liian tiukasta identiteetistä ja joustava identiteetti saattaa suojata sinua identiteettikriisiltä elämän tapahtumien pakottaessa muuttamaan ajatustasi itsestä. Tällainen tapahtuma voi olla esim. avioero, työpaikan menetys, lasten kotoa muuttaminen ja aikuistuminen, oman tai perheenjäsenten sairastuminen, jokin kansallinen katastrofi. Väitän, että jopa ns. korona-aika on muuttanut monen identiteettiä ilman, että itse olisi siihen vaikuttanut.

Muistan hyvin kun vuonna 2000 päätin hypätä ”ns oravanpyörästä” pitkän työuran jälkeen jossakin määrin tyhjän päälle. Vaikka tämä tapahtui omasta halusta, ymmärsin tuolloin melko pian, että minun oli mietittävä, kuka minä nyt olen. Työelämäpainotteinen identiteettini katosi ja minun oli luotava uusi identiteetti yrittäjänä. Jopa monikielisen käyntikorttini menettäminen sai tuntumaan siltä, että olin vähän hukassa.

Uskon, että saat uusia ajatuksia tästä artikkelistani. Kerro niistä vapaasti minulle joko yhteydenlottolomakkeella tai kommenteissa.


__________________
* Tätä aikaisemmassa julkaisussa kirjoitin minäkuvasta ja nyt identiteetistä. Kirjoittaessani nyt tätä julkaisua tajusin, että ne ovat osittain päällekkäisiä – minäkuva alkaa muodostua jo aivan lapsuudesta, mutta identiteetti ehkä myöhemmin. Minäkuva voi olla hyvä tai huono, mutta samoin voi identiteettimme sisältää tekoihimme vaikuttavia osia, jotka pitävät meidät paikalleen juuttuneina.

Lisää tavoista ja identiteetistä voit lukea James Clearin kirjasta Pura rutiinit atomeiksi

2 vastausta artikkeliin “Onko identiteettisi ja tavoitteidesi välillä ristiriita?

    1. Hienoa, jos näin on. Kaikki mitä kirjoitan on juuri silloin itsellenikin jollakin tavalla ajankohtaista ja mukava kuulla, että artikkelini sai sinutkin miettimään.
      Elise

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s